Handleiding proefschriften

In deze handleiding staat beschreven welke stappen doorlopen worden tijdens de vormgeving van je proefschrift. Per stap wordt uitgelegd waar je rekening moet houden en wat je kan verwachten. Ontbreekt er iets, of heb je ergens vragen over? Laat het gerust weten zodat deze informatie bijgewerkt kan worden.


Stap 1. Kennismaking / brainstormen

Tijdens een meeting van ongeveer een uur bespreken we waar je onderzoek over gaat en wat jij belangrijk vind voor het design. Je hoeft nog geen duidelijk idee te hebben van wat je precies wil, daar gaan we het samen over hebben. Wel is het handig als je van tevoren nadenkt over de belangrijkste aspecten van je onderwerp (maak bijvoorbeeld een top 3), en op zoek gaat naar inspiratiemateriaal of voorbeelden die je wilt laten zien. Dit kunnen andere proefschriften zijn, maar ook tijdschriften, posters of iets anders waar jij inspiratie uit haalt. Sommige mensen vinden het handig om alles samen te voegen op een Pinterest bord. Deze meeting kan face-to-face (in Numansdorp), of via telefoon / Skype plaatsvinden.


Stap 2. Bestanden aanleveren voor concepten

Voordat er aan de concepten gewerkt kan worden moet je wat spullen opsturen, dit zijn:

  • Titel, eventuele ondertitel en naam (zoals deze op de kaft moet verschijnen)
  • Inspiratiemateriaal en/of voorbeelden voor omslag ontwerp, voor zover dit van toepassing is
  • Een hoofdstuk + losse afbeeldingen voor de proef lay-out. Belangrijk hierbij is dat je een representatief hoofdstuk kiest waar zowel tabellen als figuren in zitten. Daarnaast is het aan te raden om te kiezen voor een gepubliceerd hoofdstuk zodat deze na de proef niet meer aangepast hoeft te worden.


Voor meer informatie over het aanleveren van de bestanden, zie stap 4 hieronder.


Stap 3. Concepten

Na de eerste meeting en het ontvangen van de bestanden gaat de ontwerper zich verder verdiepen in het onderwerp, en maakt een aantal concepten. Omslag schetsen zullen nog ruw zijn en nog niet de definitieve kleuren / details bevatten, maar geven een indruk en de algemene richting van het ontwerp. Zo kunnen we samen kijken of de basis geschikt is voordat alles in detail uitgewerkt wordt. Voor het binnenwerk wordt er een proef lay-out gemaakt op basis van jouw wensen. Na het bekijken van de concepten wordt er weer overlegd en kun je feedback geven. Het maken en bespreken van de concepten en proeflay out neemt meestal één tot twee weken in beslag.


Stap 4. Bestanden aanleveren

Wanneer de concepten akkoord zijn is het tijd om de overige bestanden aan te leveren. Let erop dat de planning hier vanaf hangt! Lever je je spullen te laat aan, dan kan het zijn dat je boeken later geleverd zullen worden. Zorg ervoor dat je alles dus ruim op tijd opstuurt, dan kan de ontwerper ernaar kijken, en laten weten als er iets ontbreekt of onjuist is aangeleverd. We kunnen de bestanden in de volgende groepen verdelen:

Manuscript

De tekst dient in één Word-bestand aangeleverd te worden inclusief alle onderdelen, van titelblad tot dankwoord. Belangrijk is dat de tabellen en figuur-onderschriften op de juiste plaats in de tekst staan. De figuren zelf hoeven niet in de tekst te zitten (mag wel). Zorg dat je je tekst goed controleert op fouten voordat je het opstuurt. Het verwerken van auteurscorrecties kan extra tijd en geld kosten. Voor meer info zie stap 6. Indien de referenties problemen geven bij het samenvoegen van de hoofdstukken kun je de actieve koppelingen van tevoren verwijderen. De referenties veranderen dan in gewone tekst. Dit kan als volgt:

Mac: Alles selecteren (command+A) -> koppelingen verwijderen (command+6)
Windows: Alles selecteren (control+A) -> koppelingen verwijderen (control+6)

Figuren

Voor het gemak noemen we alles wat geen tabel is een figuur. Dus: foto's, grafieken, flowcharts etc. Voor drukwerk gelden hoge eisen op het gebied van resolutie, en daarom moeten alle figuren apart worden aangeleverd. Heb je van eenzelfde figuur verschillende bestandsformaten? Of heb je verschillende exportmogelijkheden? Bekijk dan onderstaande overzicht voor de beste opties.

  • 1e keus = vector bestanden: PDF, EPS, AI
  • 2e keus = pixel bestanden: JPG, TIFF, PNG
  • Niet mogelijk = Microsoft Office bestanden (Word, Excel, Powerpoint). Wanneer je deze zelf als PDF exporteert zijn ze natuurlijk wel geschikt. Kies dan "Opslaan Als" -> PDF.
  • Niet mogelijk = Alle andere bestandsformaten


Alle figuren kunnen nadat jij ze opstuurt niet meer aangepast worden. Wil je bijvoorbeeld het lettertype in alle figuren uniform hebben? Dan dien je dit zelf van tevoren aan te passen. Als je wil dat alle figuren opnieuw worden opgemaakt in dezelfde stijl en kleur als de rest van het proefschrift dan kan dit in overleg met de ontwerper en tegen een nader overeen te komen meerprijs.

Overige bestanden

Vergeet ook niet de volgende bestanden mee te sturen, indien van toepassing:

  • Lijst met verkorte titels (running titles). Bijna altijd nodig omdat de lange titels niet op één regel in de header passen
  • Tekst voor de boekenlegger / uitnodiging
  • Stellingen

Stap 5. Volledig bestand uitwerken

Na het ontvangen van de bestanden zal de ontwerper gedurende één week het volledige bestand opmaken. Het proefschrift wordt meestal als één geheel opgemaakt inclusief een samenhangend ontwerp voor de voorkant, binnenwerk en titelbladen. Aan het einde van deze week ontvang je je proefschrift als PDF.


Stap 6. Correcties

Het verwerken van de correcties neemt over het algemeen één tot twee weken in beslag, afhankelijk van hoe snel jij door de tekst kunt gaan. Je hebt Adobe Reader nodig om opmerkingen in de PDF te plaatsen - hier te downloaden. Dit programma kent vele functies, maar voor nu is het verzoek om enkel onderstaande knoppen te gebruiken. Andere opmerkingen zullen mogelijk niet verwerkt kunnen worden.

  • Tekstdoorhaling: Gebruik deze functie alleen om tekst te verwijderen. Houd ook rekening met spaties en andere leestekens.
  • Tekstvervanging: Bij het vervangen van tekst verschijnt er na het selecteren een venster waar je de vervangende tekst kunt invullen. Let hier ook goed op leestekens en hoofdletters. Na het invullen van de vervangende tekst klik je op Verzenden om de opmerking toe te voegen.
  • Tekst Invoegen: Bij het invoegen selecteer je niet een gedeelte zoals in de twee voorgaande voorbeelden, maar klik je op de plaats waar ingevoegd moet worden. Er verschijnt een blauwe pijl zodat je kunt zien dat de juiste plek gemarkeerd is. De in te voegen tekst vul je in in het venster en je klikt op Verzenden om de opmerking toe te voegen.
  • Notitie Toevoegen: Soms wil je ergens een opmerking plaatsen, zonder dat er tekst vervangen of verwijderd moet worden. Denk bijvoorbeeld aan het invoegen of verplaatsen van een figuur. Voor deze, en andere afwijkende situaties kun je gebruik maken van de notities. Je klikt ergens op de pagina en voegt er een opmerking aan toe. Vergeet niet op Verzenden te klikken om de opmerking aan de PDF toe te voegen.
  • Tekst Markeren: Gebruik deze functie wanneer je iets wil laten wijzigen aan een stuk tekst, zoals het omzetten in schuingedrukte tekst.


Auteurscorrecties

Onder auteurscorrecties wordt verstaan: alles aanpassingen die je van tevoren in het Word-bestand had kunnen maken. Het gaat voornamelijk over tekstuele wijzigingen en fouten. Voor auteurscorrecties geldt dat het verwerken ervan niet kosteloos gebeurt. Het eerste uur krijg je cadeau, maar daarna zijn de kosten €55 per uur exclusief btw. Zorg er dus voor dat je de tekst goed controleert alvorens op te sturen. Naast het feit dat je geen extra kosten wil maken, is het ook vele male sneller en makkelijker om iets in je eigen bestand aan te passen dan allerlei opmerkingen in de PDF te moeten plaatsen.


Stap 7. Proefdruk

Wanneer je alle correcties hebt toegevoegd in de PDF stuur je het geheel terug naar de ontwerper. Indien je nieuwe figuren hebt kun je deze ook meesturen. De ontwerper zal en nieuw bestand maken en deze naar de drukker versturen voor de proefdruk. De proefdruk ontvang je op het gekozen adres en beidt je de mogelijkheid om de kwaliteit van het drukwerk te beoordelen voordat je de bestelling in gang zet. Na het ontvangen loop je de proef door en geef je eventuele correcties / wijzigingen op dezelfde manier als hiervoor door in de PDF.


Stap 8. Levering

Wanneer de laatste correcties verwerkt zijn zullen alle definitieve bestanden worden verzonden naar de drukker. Indien nodig zullen zij om een laatste akkoord vragen, en daarna starten ze de productie. Meestal worden je boeken 6 tot 10 werkdagen na akkoord geleverd. Dit is onder andere afhankelijk van de gekozen drukker en de specificaties van je boek.

Een project starten

Ik kom graag meer te weten over jouw project, aarzel niet om contact op te nemen!